Spotřebitelé v současné situaci – způsobené pandemií nového koronavirus – řeší zejména to, na co mají nárok, pokud jim letecká společnost zrušila let.
Pro TASR to uvedla ředitelka Evropského spotřebitelského centra v ČR Katarína Zalaiová.
Cestující mají právo vybrat si
Dostávají také otázky, co mohou spotřebitelé udělat, pokud se nemohou dostat na letiště, případně mají obavu cestovat.
„V případě, že jde o zrušení letu ze strany letecké společnosti, cestující mají právo na vrácení 100 procent ceny letenky, nebo mohou využít náhradní let. V tomto případě doporučujeme komunikovat přímo s leteckou společností,“ poznamenala Zalaiová.
Některé letecké společnosti nabízejí i poukazy, které mohou cestující použít v době jejich platnosti.
Zalaiová zdůraznila, že cestující mají právo vybrat si, zda chtějí vrátit peníze, nebo přijmou poukaz. „Podle doporučení Evropské komise by měly mít poukazy minimální dobu platnosti jeden rok a pokud jejich cestující nevyužijí, letecká společnost jim má vrátit peníze,“ konstatovala.
Prověřte si podmínky
Pokud letecká společnost let nezrušila, ale na letiště se cestující nemůže dostavit z objektivních důvodů, jako je například uzavření hranic státem, na jehož území se letiště nachází, doporučuje v první řadě se seznámit s podmínkami letecké společnosti, kterými je třeba se řídit.
„Vzhledem na vzniklou situaci mohou letecké společnosti zvlášť upravit nároky cestujících, kteří nebudou moci využít letenku z důvodu opatření přijatých k zabránění šíření koronavirus,“ přiblížila.
Pokud se cestující pro obavu cestovat rozhodli nevyužít letenku, mohou požádat leteckou společnost o zrušení rezervace. Zalaiová však upozornila, že na zrušení rezervace se uplatňují všeobecné přepravní podmínky dopravce.
„Možnost bezplatného zrušení letenky proto doporučujeme ověřit přímo u letecké společnosti, se kterou měli letět. Některé letecké společnosti z důvodu mimořádné situace umožňují cestujícím bezplatnou změnu termínu rezervace nebo bezplatné zrušení letenky. Tato opatření vycházejí z obchodní politiky jednotlivých dopravců,“ ozřejmila. Jak dodala, pokud letecký dopravce ve svých podmínkách taková ustanovení nemá, cestující může kontaktovat dopravce, vysvětlit situaci a pokusit se o dohodu, jejímž předmětem bude stornování letenky nebo přeložení letu na pozdější dobu.
„Na Evropské spotřebitelské centrum v ČR se nejčastěji spotřebitelé obracejí v případech významného zpoždění letu, zrušeného letu, ale také v případech ztracené či poškozené zavazadel,“ přiblížila Zalaiová.
Na to, aby toto spotřebitelské centrum přijalo na řešení případ týkající se letecké dopravy, musí mít letecká společnost sídlo v rámci zemí Evropské unie (EU), v Islandu, Norsku nebo ve Velké Británii.
Podmínkou současně je, že spotřebitel se pokusil vyřešit svůj případ individuálně přímo s leteckou společností, ale bezúspěšně, a také, že spotřebitel nezahájil řízení u soudu či jiného orgánu.
Zároveň je to podmíněno tím, že ze strany letecké společnosti došlo k porušení práv cestujících na základě platných pravidel.
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.